Please enter banners and links.

Shenzhen, Merlin, Zbiornik

Chińskie miasta są jednymi z najszybciej rozwijającymi się aglomeracjami na świecie.

Jeszcze niedawno (w 1980 roku) niewielkie miasteczko Shenzehen liczyło 30 000 osób. Dziś jest ono wielką metropolią posiadającą około 12 milionów mieszkańców. Wraz z rozwojem miasto zaczęło kontrolować zanieczyszczenie powietrza w tym rozległym regionie przemysłowym. Rząd wybrał go na pilotażowy program do oszczędzania energii i pojazdów o zerowej emisji. W 2009 roku zaczęto wprowadzać w nim autobusy elektryczne. Obecnie jest pierwszym miastem, które posiada w 100 procentach same elektryczne autobusy. Jest to aż 16 359 pojazdów zasilanych baterią.Ruchu, Drogi, Pociąg, Pociąg Elektryczny, Tramwaj

Władze zapowiadają, że najpóźniej do 2020 roku wszystkie taksówki poruszające się po Shenzehn będą samochodami elektrycznymi. Już dziś ponad 62 procent z przeszło 12,5 tysiąca taksówek to właśnie takie pojazdy.

Po 10 latach, w innych miastach jakość powietrza pogorszyła się, podczas gdy w Shenzehen jest znacznie lepsze powietrze. Na światowych drogach w 2017 roku jeździło 385 000 autobusów elektrycznych, z których aż 99 procent poruszało się w Chinach. Jak donosi raport Bloomberga Chiny dostarczają około 9 500 autobusów EV co pięć tygodni. Według raportów na każde 1 000 autobusów EV globalne zapotrzebowanie na paliwo spadło o około 500 baryłek dziennie. W tym roku ilość paliwa niepotrzebnego może wzrosnąć o 37 procent do 279 000 baryłek dziennie z powodu transportu elektrycznego.

Największa rewolucja transportu ekologicznego odbywa się w Chinach, ponieważ ich kolosalne miasta i strefy przemysłowe są jednymi z najbardziej zanieczyszczonych miejsc na świecie co stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia. Wraz z rosnącą populacją miejską i ogromnym zapotrzebowaniem na energię zanieczyszczenia powietrza były odpowiedzialne za 1,6 miliona zgonów w 2015 roku.
Jest to również kwestia polityczna o wysokim profilu, więc władze muszą robić wszystko co w ich mocy, by oczyścić miejskie powietrze. Na szerszym poziomie gospodarczym Chiny chcą zmniejszyć zależność od ropy.

Shenzhen, Metro, Kolejowe, Koleją, Podróży, MiejskichPo raz pierwszy o autobusach elektrycznych świat usłyszał osiem lat temu. W Belgii na konferencji branżowej Chiński producent BYD Co (Build Your Dreams). przedstawił wczesny model. Jednak projekt nie spotkał się z uznaniem, był postrzegany jako żart. „Wszyscy śmiali się z BYD za robienie zabawek” – wspomina Isbrand Ho, dyrektor zarządzający firmy z siedzibą w Shenzhen w Europie.

Chiny dążą do tego aby być głównym eksporterem autobusów elektrycznych. Na dzień dzisiejszy produkuje ich więcej niż jakikolwiek inny kraj. A patrząc przyszłościowo autobusy elektryczne wyprą swoje starsze wersje pomagając osiągnąć poprawę jakości powietrza.

Bardzo ważnym światowym problemem jest jakość powietrza. Coraz bardziej zaostrzamy przepisy prawne aby doprowadzić do zmniejszenia degradacji środowiska. Jedną z opcji zrewolucjonizowania środowiska jest wprowadzenie autobusów z silnikami zasilanymi elektrycznie.

Jedynie 1,6 procent europejskich miejskich autobusów jest elektrycznych. W Stanach Zjednoczonych to tylko około 0,5 procenta.

Transport odpowiada za około 23 procent globalnej emisji dwutlenku węgla związanej z energią. Autobusy elektryczne wydają się dobrym pomysłem na rozwiązanie tego problemu.

Elektryczne autobusy komunikacji miejskiej nie emitują praktycznie żadnych zanieczyszczeń. Są to pojazdy ciche, przestronne i wygodne. Dzięki nim wzrasta jakość powietrza w mieście i maleje poziom hałasu miejskiego. Koszty utrzymania pojazdów z silnikiem elektrycznym są niższe ponieważ mają one prostszą budowę i zawierają mniej części niż pojazdy z silnikiem wysokoprężnym.

Światło, Ruchu, Shenzhen, Noc, Samochody, PrzejścieShenzehen jest jednym z nielicznych miast w Chinach, które radykalnie zmniejsza zanieczyszczenie powietrza, a rząd przypisuje większość tego postępu elektryzacji autobusów. Jest to strategia, którą inne miasta mają nadzieję naśladować, choć w znacznie wolniejszym tempie.

Miasta takie jak Paryż, Londyn, Meksyk czy Los Angeles są jednymi z 13, które zobowiązały się do 2025 roku do kupowania wyłącznie transportu o zerowej emisji. Londyn planuje mieć wyłącznie elektryczne autobusy do 2030 roku. Zyskał on największą flotę czynnych, w pełni elektrycznych autobusów wszystkich głównych miast europejskich. Posiada on 87 takich pojazdów miejskich.

W holenderskim Eindhoven wszystkie autobusy kursujące w obrębie centrum miasta mają już napęd elektryczny. Utworzono tu flotę 43 autobusów elektrycznych.

Trondheim w Norwegii tworzy flotę 35 elektrycznych autobusów. Będą one kursować na 4 trasach o długości od 12 do 15 kilometrów.

Odbywają się również modernizacje starych autobusów zasilanych olejem napędowym, aby wszystkie były bezemisyjne.

W przeciwieństwie do tych miast Shenzehen korzysta z pomocy rządu narodowego. Początkowy koszt autobusów elektrycznych może być ponad dwukrotnie wyższy niż w autobusach tradycyjnych dlatego miasto otrzymało dotację, która pokrywa ponad połowę kosztów każdego z nich. Lepiej jest zainwestować w tę technologię, ponieważ mamy oszczędność paliwa, czystsze powietrze i zmniejszoną emisję dwutlenku węgla.

Samochód Elektryczny, Samochód, Elektryczne, PojazduGłówną przeszkodą zakupu elektrycznych autobusów nieszkodzących środowisku jest ich cena. Są one znacznie droższe w posiadaniu i eksploatacji niż konwencjonalne autobusy napędzane olejem napędowym lub gazem ziemnym. Stanowią one duży początkowy koszt dla budżetów miast. Kolejnym problemem wprowadzenia autobusów elektrycznych do użytkowania jest nieprzystosowana infrastruktura. Autobusy zasilane bateriami mają bardziej ograniczony zasięg niż ich starsze wersje z silnikami wysokoprężnymi i muszą być ładowane bez zakłócenia pracy. Shenzhen przeznaczył część 490 milionów dolarów na inwestycję w budowę infrastruktury do ładowania (ponad 500 stacji i 8 000 stanowisk – pełne ładowanie trwa 2 godziny). To wystarcza, by naładować połowę floty na raz.

Samochód, Samochód Elektryczny, Samochód HybrydowyWiele miast Chińskich jest nowych, dlatego jest tam łatwiej zaadoptować elektryczne autobusy wdrażając potrzebne zmiany do ogólnego planu infrastruktury transportowej. W Chinach jest około 150 tysięcy publicznych punktów ładowania (w Stanach Zjednoczonych jest jedynie 16 tysięcy). Niestety stacje są rozmieszczone trochę przypadkowo co nie ułatwia korzystania z tego typu komunikacji. Jednak według szacunków BYD jego autobusy po przejechaniu 17 miliardów kilometrów zaoszczędziły 6,8 miliardów litrów paliwa w najbardziej ruchliwych miastach na świecie. To przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 18 milionów ton. Dodatkowo analiza Bloomerg stwierdza, że ekologiczne autobusy mają znacznie niższe koszty operacyjne i są już tańsze na podstawie całkowitego kosztu posiadania, niż tradycyjne autobusy.
Obecnie baterie stanowią około jednej czwartej ceny autobusu, ale raport mówi, że koszt baterii zmniejszy się do około 8 procent całości w ciągu najbliższych kilku lat. Chińska firma Build Your Dreams (BYD), która produkuje flotę Shenzhen, weszła na rynek amerykański. Autobusy tej firmy są używane w miastach takich jak Los Angeles, Denver i Orlando. Niestety wraz z rozwojem technologii ludzie w większości poruszają się swoimi prywatnymi samochodami potęgując procent dwutlenku węgla w powietrzu. Co za ty idzie zmniejsza się ilość osób korzystających z komunikacji miejskiej.

Zanieczyszczenia, Globalne OcieplenieJest jedno zastanawiające pytanie czy autobusy elektryczne uważane jako sposób zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza w miastach są w 100 procentach dobre dla środowiska? Niestety wydobywanie kobaltu, niezbędne dla akumulatorów zasilających pojazdy elektryczne, może być procesem zanieczyszczającym i niebezpiecznym. Również wzrośnie zapotrzebowanie na energię elektryczną.

Przewiduje się, że liczba autobusów hybrydowych i elektrycznych będzie wzrastać ze skumulowanym rocznym wskaźnikiem wzrostu 2,9 procenta, osiągając do roku 2027 22 procentowy udział w rynku.

Shenzehen – Chiński przykład rewolucji transportu elektrycznego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *