Please enter banners and links.
Parkingi strategiczne „Parkuj i Jedź” mają rozmaite funkcje w zależności od różnych czynników jak np. ich lokalizacji, udostępnionej powierzchni, udogodnień i rodzajów pojazdów, jakie są przez nie obsługiwane. Takie czynniki jak zapotrzebowanie na dostęp do multimodalnych opcji transportu i lokalnych ograniczeń parkingowych również wpływają na lokalizację, projekt i przeznaczenie obiektu do systemu „Parkuj
i Jedź”. Zintegrowanie tych miejsc w ramach zrównoważonego systemu transportowego wiąże się z korzyściami środowiskowymi, ekonomicznymi
i społecznymi. System ten daje społeczeństwu możliwość korzystania z komunikacji miejskiej, co minimalizuje ruch na drogach i emisję toksycznych dla zdrowia ludzkiego spalin.
Agencja Ochrony Środowiska (APA) szacuje, że emisja dwutlenku węgla (CO2)
z jednego litra benzyny wynosi 19,5 grama, czyli ok. 2 m3. Przeciętny pojazd osobowy emituje rocznie 4,7 t CO2, a prócz niego równie szkodliwe substancje jak cząstki stałe (PM10), dwutlenek siarki, tlenek azotu i reaktywne płyny organiczne. Mimo, iż dwutlenku węgla w emisji zanieczyszczeń jest najwięcej, spora część pozostałych gazów ma aż 1430 razy większy współczynnik globalnego ocieplenia.
Transport grupowy na poziomie indywidualnym ma wiele korzyści: obniżone koszty transportu, potencjalna oszczędność czasu i ulgi podatkowe dla osób dojeżdżających
z miejsca zamieszkania do pracy. Osoby te mogą liczyć nawet na karty upominkowe, bezpłatny parking lub gwarantowaną jazdę do domu. Podróżni korzystający
z komunikacji miejskiej, Vanpoola lub tranzytu zmniejszają ponadto swoje odczucie stresu związane z docieraniem do celu w pojedynkę.
System „Parkuj i Jedź” z pewnością stanowi atut dla miast, które mogą w ten sposób pomóc w zminimalizowaniu zatłoczenia na drogach, a także przykuć uwagę firm, osób fizycznych, dostawców usług tranzytowych, jak i zwiększanie ich rentowności.
Z tego powodu, że programy systemów „Parkuj i Jedź”, a także wspólny przejazd, mogą być dostosowane do potrzeb ich użytkowników w zależności od wielkości, skali, budżetu, stanowią elastyczną strategię zwiększania dostępu do lokalnych
i regionalnych miejsc docelowych.
Integracja dodatkowych obiektów „Parkuj i Jedź” na terenie całego kraju może osiągnąć cele Partnerstwa dla Zrównoważonej Społeczności, które zawiera:
– bezproblemowe przesiadanie się między środkami transportu,
– rozwój społeczności, które zapewniają zróżnicowaną kombinację zastosowań
w bliskiej odległości,
– niedrogi transport dla gospodarstw domowych,
– wygodniejszy dostęp do edukacji, pracy i innych możliwości,
– zwiększone możliwości transportowe dla społeczności wiejskich.
Zalety systemu do „Parkowania i Jazdy”:
– zmniejszenie liczby pojazdów na drogach,
– zwiększenie wydajności systemu transportowego,
– zmniejszenie emisji CO2 i innych szkodliwych gazów,
– poprawa multimodalnego systemu transportowego,
– poprawa jakości powietrza powstająca wskutek projektów transportowych,
– pomniejszenie wydatków na transport osobisty: benzyna, gaz, opłaty parkingowe,
opłaty przejazdowe, koszty eksploatacyjne,
– zmniejszenie zatorów drogowych i popytu na przyuliczne miejsca postojowe,
– pomniejszone koszty budowy i konserwacji dróg,
– zmniejszona potrzeba rozbudowy jezdni w przyszłości,
– zachęcenie społeczeństwa do przemieszczania się tranzytem,
– umożliwienie zwiększonej możliwości transportu w środowiskach wiejskich,
– zapewniony dostęp do miejsc pracy, edukacji i innych możliwości,
– wsparcie dla osób dojeżdżających do pracy.